12.06.25 Godis för själen

Vi var och fjällvandrade över midsommar. Hundarna var utpytsade lite här och var. Kai var hos Anders föräldrar, Charlie var hos mina föräldrar och Eldar var hos syrran. Tack för det allihopa.

Vi började vandra från Nikkaluokta mot Kebnekaise, men vi insåg att hinna dit och tillbaka och dessutom upp på ett fjäll på de få dagar vi hade skulle inte gå. Första natten tältade vi nere vid en sjö som heter Láddjujávri.

På fredagen gick vi tillbaka en bit och vek av från huvudleden upp mot fjället Gármasbákti. Där slog vi läger vid lunchtid och stupade i tältet och sov tills det var dags för middag. Vid middagstid packade vi en ryggsäck med lätt packning och klättrade uppför berget. Efter 1½ timme hade vi tagit oss upp på toppen och fick äntligen äta middag. Efter att ha svullat i oss mat och innan vi frös ihjäl på toppen så förlovade vi oss. Sen var det bara att klättra ner igen för en iskall natt i tältet.

Lördagen tog vi det manjana, vi solade, käkade naturgodis och njöt av utsikten innan vi vandrade hemåt igen.

Godis för själen som Anders brukar säga.

12.06.20

I morgon bär det av till fjällen. Vi startar från Nikkaloukta och vandrar mot Kebnekaise med lite dagsturer hit och dit beroende på vad vi känner för.

12.06.15

Vad det är härligt när sommaren är här, någe så när iallafall. Det är så kul att fota när det blommar för fullt.

12.06.12 Blodomloppet

Idag har jag, Anders, Eldar och Kai varit ute och gått blodomloppet. Först tänkte vi vara lite wild and crazy och springa fanskapet på 1 mil, men sen ändrade vi till promenadgruppen på 6 km istället och tog med Eldar och Kai. Charlie fick jobba som funktionär med mamma och vinka in dom som sprang milen. Kai och Eldar blev väldigt populära med sin udda uppsyn och sina nya klövjeväskor. Kvällen avrundades på Max så klart.

12.06.11 Det blommar i mitt kök

Mina fina hibiskus blommar, och den var finare än vad jag trodde också.

12.06.10 Sandön

Idag var det premiärtur ut till Sandön. Det var även premiär för Charlie och Kai att inviga sina nya flytvästar. Eldar får vänta på sin flytväst då Paula hade slut flytvästar i hans storlek.

12.06.09 Nosaktivering

Igår var vi på nosaktiveringskurs i Råneå, eller Kängsön för att vara mer exakt. Eldar och Kai briljerade medans Charlie fick sitta i bilen och tjura efter hans oförmåga att samarbeta och prioritera tikrumpor före sökuppgifter.